arbetsmyra eller arbetsbefriad?

Vaknade tidigt som jag misstänkte, och somnade sent som jag visste att jag skulle göra. Men känner mig ändå inte alls lika risig som igår. Känns mäkta skönt.

Nåja, nog om det och till det jag legat och tänkt på. Det här med jobb och arbetslöshet. Det här med att bekämpa arbetslösheten som våran regering så fint gör. Men det här med arbetslöshet stämmer ju inte alltid heller. För att regeringen har ju sina åtgärder och praktiker för arbetslösa, men dom är ju fortfarande ARBETSlösa. Dom har ju ingen lön för sin tid på praktiken/åtgärden utan får samma pengar som man får när man går hemma. Tycker det är skevt att det går att komma undan på detta sätt. Bara för att få bättre siffror till statistiken. För det är ju det enda vi är. Statistik i dagens läge. Ett par siffror så dom lättare kan hålla koll på oss.

Ett annat sätt att hålla arbetarna kvar i sitt lilla nät är arbetslöshet. Så länge det finns arbetslöshet så kommer det finnas folk som jagar jobben. Därför kan lönerna hållas nere, då folk inte kräver lika mycket i en värld av ekonomisk olycka. Så länge du behöver pengar kommer makthavarna  göra vad dom kan för att dumpa din lön så mycket som möjligt. Om du nu inte råkar vara chef och ha ett multimiljonfallskärmsavtal såklart. Då har du hela din framtid räddad. Grattis. Men en arbetslös som vill ha ett jobb ska genomgå ångestfyllda nätter, skräckfyllda ekonomiska scenarior och sättas i skuld för att kunna överleva. Ett skitliv.

Varför vi alltid knyter näven i fickan i Sverige förstår jag inte. Kommer ihåg när dom ville sänka a-kassan och det var demos över hela Sverige. Jag var i Norrköping denna dag. Och jag skämdes för den demonstrationen. Det var ungefär 40-50 personer. Tvivlar på att det var enbart 40-50 personer som har a-kassa i hela Norrköping. Det är fan skamligt hur vi låter tryckas ner. För vi har det inte bra här, det blir bara värre och värre. Jag är inte bättre än nån annan, men jag försöker iallafall skaffa mig de rättigheter jag har rätt till. Därför har jag vägrat att bli nertryckt av AF och säger emot ifall det är förslag jag inte vill ta del av. Det är min rätt.

När ska vi öppna våra halsar och skrika ur all raseri vi har inom oss?
När ska vi knyta våra nävar och slå sönder näsben efter näsben?


Tiden är knapp. Tiden är nu.

Kommentarer
Postat av: Hannes

Jäpp, Sverige är ett pissland när det gäller motstånd. I frankrike demonstrerar stora folkgrupper för att pensionsåldern höjs. i Sverige skulle det nog snarare va det motsatta, folk hade skrivit insändare till tidningar och beklagat sig för att de inte fick jobba längre. Och fan va man skäms på de flesta demonstrationer. Sverige- Blundar & sväljer på kvällar & Helger!

2010-10-21 @ 16:58:44
URL: http://kioskvaltaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0